Půjčovna babiček

Půjčovna babiček je projekt RC Medvídek, který nabízí zprostředkování kontaktů mezi maminkami malých dětí a dobrovolníky ochotnými občas pohlídat dítě v kočárku. Od léta se Půjčovna babiček pomalu rozjíždí. Potřebujete-li občas pohlídat miminko v kočárku, ať už kvůli návštěvě lékaře, úřadu, kadeřníka nebo si chcete zacvičit či dělat něco, co s dítětem moc nejde, můžete se přihlásit. Chcete-li se zapojit jako dobrovolnice nebo dobrovolník, dejte nám vědět.
Více informací u Daniely Bednaříkové (608 128 347 nebo Heleny Drastíkové 731 441 089).

logo

31. 7. 2016 – desátá neděle po Trojici – kázání Davida Sedláčka

Evangelium L 12, 13-21

13 Někdo ze zástupu ho požádal: „Mistře, domluv mému bratru, ať se rozdělí se mnou o dědictví.“  14 Ježíš mu odpověděl: „Člověče, kdo mne ustanovil nad vámi soudcem nebo rozhodčím?“  15 A řekl jim: „Mějte se na pozoru před každou chamtivostí, neboť i když člověk má nadbytek, není jeho život zajištěn tím, co má.“  16 Pak jim pověděl toto podobenství: „Jednomu bohatému člověku se na polích hojně urodilo.  17 Uvažoval o tom, a říkal si: ‚Co budu dělat, když nemám kam složit svou úrodu?‘  18 Pak si řekl: ‚Tohle udělám: Zbořím stodoly, postavím větší a tam shromáždím všechno své obilí i ostatní zásoby 19 a řeknu si: Teď máš velké zásoby na mnoho let; klidně si žij, jez, pij, buď veselé mysli.‘  20 Ale Bůh mu řekl: ‚Blázne! Ještě této noci si vyžádají tvoji duši, a čí bude to, co jsi nashromáždil?‘  21Tak je to s tím, kdo si hromadí poklady a není bohatý před Bohem.“  22 Svým učedníkům řekl: „Proto vám pravím: Nemějte starost o život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe.  23 Život je vždycky víc než pokrm a tělo než oděv.  24 Všimněte si havranů: nesejí, nežnou, nemají komory ani stodoly, a přece je Bůh živí. Oč větší cenu máte vy než ptáci!

Kázání

Na první poslech se nám vybaví otázka: Je to kritika bohatství nebo není?

 

Jsme obyčejní lidé. Žijeme relativně zaopatřeni, nikoli v blahobytu, chováme se hospodárně. Můžeme si dovolit i radosti v životě a není to ještě zhýralost. Necítíme se být prominenty. Svou pozici jsme si vybudovali poctivě svou pílí. A není třeba to zpochybňovat. A tak se vkrádá otázka: Je to podobenství určeno nám? Neměli bychom přeskočit a číst evangelium o kus dál a toto podobenství přenechat jiným, kteří by to měli slyšet?

O kom je tedy to podobenství?

 

Podobenství je vyprovokováno příběhem. Za Ježíšem přijde mladík, který se trápí majetkovou křivdou v rodině. Bratr ho připravuje o dědictví. Mladík není chamtivec, jen žádá spravedlnost od Ježíše a překvapivě dostává odpověď: „Člověče, kdo mne ustanovil soudcem nad vámi.“ To je tak trochu v rozporu s tím, co recitujeme v Crédu, že Ježíš „přijde soudit živé i mrtvé“. Ježíš odmítá udělat něco, co nám připadne rozumné podle běžného mínění. A vypravuje podobenství, které je stejně tak nerozumné jako jeho odpověď tomu mladíkovi. Nerozumné v tom smyslu, že je to postaveno na hlavu a proti jakémukoli očekávání.

 

Mladík, žádá spravedlnost v majetkovém sporu a Ježíš překvapivě mluví o chamtivosti. „Hleďte a střezte se veškeré chamtivosti. Život člověka nespočívá v nadbytku toho, co má.“ Chamtivost není lakota. Chamtivost je hlad po tom mít všechno. Chamtivý je onen bratr, který odepírá svému bratru spravedlivý díl dědictví. A tak Ježíš nepřímo dává za pravdu mladíkovi, kterého před chvíli odmítnul.

 

A přece mu dává odpověď podobenstvím, které vypráví. Ne aby mladíka pokáral a zesměšnil, ale aby ukázal jiný úhel pohledu na svět. Mladík žije nespravedlností, která má v tomto světě tisíce podob. Ježíš dává odpověď člověku, který učinil zkušenost, že v tomto světě není a nebývá nic stoprocentně jistého; ani příbuzní, ani majetek nemůže být jistotou. Člověk může přijít ze dne na den o všechno. Mladík je nešťastník ne svou vinou, ale život se mu smrskl na křivdu, která ho trápí jako bolavý zub. Svět mu zčernal, nevidí už nic jiného a to není dobře, takové jednostranné vidění života a světa.

 

Bratři a sestry. To podobenství je provokativní v tom, že Ježíš mluví o člověku, který se chová vlastně racionálně, hospodárně, zodpovědně, starostlivě. Bohatý hospodář je obyčejný člověk, kterému se urodilo, kterému se jeho dílo daří. Ale tady Ježíš nezdvihne káravý prst a neříká: „hleďte, abyste nezpychli.“ Prostě, když se daří, člověk má jednat. Ale otázka je, jak jednat.

 

Co by nás mohlo trknout, je to, že ten člověk mluví sám k sobě: „Co udělám? Toto udělám: strhnu ty stodoly, které mám, a postavím větší a shromáždím tam všechno obilí a všechen svůj majetek“ Ale ani toto ještě není špatné. Hospodář mluví, rozvažuje, váží, co udělat. To není bláznivá samomluva, ale racionální úvaha. Nic co bychom jako křesťané neměli dělat. Tak, kde je ta chyba? Pořád nám to nevychází. Racionálně uvažující člověk, který myslí na zadní vrátka, člověk praktický, člověk hospodárný. Ani chamtivý, ani lakomý.

 

Ale vnitřní dialog pokračuje dál a tady to už začíná být nápadné. Ten člověk začíná být nápadně sebestředný. Sice nejedná v duchu hesla, po nás ať přijde potopa. On se pečlivě stará na mnoho let dopředu. Myslí na budoucnost. Neříká: jezme, pijme, zítra zemřeme. Nic takového. To, že zítra zemře, nevysloví on, ale sděluje mu to Bůh, který se přímo vnutí na scénu.

 

Ale není to ani překvapivě Bůh, který by kriticky hodnotil či dokonce soudil bohatého hospodáře. Jsou to neznámí „oni“, neurčití „kdosi“, kteří si vyžadují život. Není to Bůh, kdo trestá či žádá život. Jsou to „oni“, kteří připomínají něco jako tajnou policii, která přece také s oblibou přichází v noci, aby si dotyčného chudáka odvedla. Jsou to „oni“, kteří připomínají nájemné vrahy, vymahače výpalného, kteří udeří na podnikatele ve chvíli, kdy to nečeká. Ale ať už jsou to ti nebo oni, šokující je ta neočekávanost. Nečekaně přichází zvrat v plánech člověka. Zdánlivá jistota je najednou v troskách. Řád, který se zdál být stabilním základem světa, je rozmetán na prach. A život se v lepším případě staví vzhůru nohama, v tom horším případě je nečekaně přetržen. Nečekaně!

 

Plánujeme budoucnost, ale ona také nemusí přijít nebo přijde v podobě, kterou si nepřejeme vidět ani v těch nejhorších snech. Tím vlastně podobenství končí. Nekončí odsouzením bohatého podnikatele, ani odsouzením racionálního, starostlivého uvažování. Nekončí žádným morálním apelem. Končí absurdně. Tak jako je každé náhlé ukončení života nebo přetržení plánů absurdní. Z hlediska tohoto absurdního konce podnikatele z podobenství se jeví i jeho život absurdním. K čemu bylo jeho plánování, k čemu jeho racionální uvažování, starostlivá péče?

 

Tak tedy otázka: Co si z tohoto podobenství odneseme, pokud přece jen uznáme, že je tak trochu i o nás? Nechceme být moralističtí. Jakože máme být skromní a nemyslet moc vysoko, neboť kdo vysoko míří, o to hlouběji padá. To bychom byli pokrytci. Ježíši nejde o to, abychom potlačovali tvořivé úsilí a dobrou podnikavost. A vůbec nechce pranýřovat podnikatelské či jiné životní úspěchy. Nechceme dělat z průměrnosti či z neumětelství nebo snad i z lenivosti křesťankou ctnost a odvolávat se při tom na Ježíše.

 

Pokud bychom se měli zamyslet nad tímto podobenstvím, napadá nás tato myšlenka: ten sedlák měl žít tak, aby jeho život měl smysl i tváří v tvář smrti. A neměl myslet jenom na budoucnost, kterou, jak se zdá, nemá ani on ani nikdo jiný ve své ruce. Měl myslet s budoucností i na přítomnost, měl jí žít! Žít dar života i teď, nejen všechno šetřivě spořit, až jednou, až budu v důchodu, až děcka budou z baráku, až našetřím, až spravím střechu, až … Neboť nikdo z nás neví, kdy mohou přijít ti „oni“ nebo ty „ony“ události, které náhle a absurdně zpřetrhají naše plány. Chyba totiž není v tom, že ten sedlák projektoval nějaké sýpky, ale chybou bylo to, že neudělal něco, co měl udělat teď a hned, že měl smysluplně žít už teď; ne až bude našetřeno, postaveno, uskladněno.

 

Zkrátka, kdyby si člověk uvědomil, že ho ještě dnes odpoledne může klidně přejet auto, tak třeba ten den prožije zcela jinak, jen, aby ten den nepromarnil, třeba by mohl udělat něco zajímavějšího než jenom stavět sýpky, třeba by nemusel být nevrlý či nasupený, jak se to každému tu a tam stává.

 

Mám za to, že to podobenství se jeví v naší dnešní době aktuální. Například, do prázdninové pohody letní dovolené v mém posledním týdnu neustále pronikaly temné tóny v podobě zpráv z rádia, které jsem za volantem místo Beatles neustále poslouchal: teroristické útoky v Nice, Mnichově, Ansbachu, Würzburgu, situace v Turecku, námluvy Ankary s Moskvou, trumpeta Trump a mailová nešika Hillary ve Státech, italská bankovní situace před krachem atd., člověk má pocit, že se nad letní prázdninovou oblohou stahují víc a víc temná bouřková mračna. Uvědomil jsem si, jak se ten důvěrně známý svět, bezpečný, o kterém si myslíme, že bude trvat stále, rychle mění. Jak se zdánlivé jistoty, o kterých jsme si mysleli, že jsou neotřesitelné, náhle nejistě otřásají v základech. Že budoucnost nemusí být taková, jak jsme plánovali. Sázet na tyto jistoty se jeví víc a víc jako pošetilost. Mohli bychom dopadnout jako ten boháč z podobenství. Počítal s tím, že svět bude pořád stejný!

 

A tak mám pocit, že by se měl člověk připravit na více scénářů možného vývoje budoucnosti. Dobrou zprávou je to, že Ježíš nabízí jeden smysluplný program, jak tedy jednat. Program, který obstojí ve všech variantách budoucnosti. To Ježíšovo podobenství není úplně mimo a má překvapivě pozitivní vyústění, dovětek.

 

Ježíš o pár veršů dál říká: „Vy však hledejte Boží království a vše ostatní vám bude přidáno.“ To je královská koruna dnešního podobenství. Člověku se zdá být Boží království přece jen tak trochu z ruky, tak trochu abstraktní a vzdálené, než aby na něj myslel. O to více plánuje a buduje věci pozemské, které jsou víc po ruce a hmatatelné. Mohli bychom to také vyjádřit pořekadlem: lépe je mít vrabce v hrsti, než holuba na střeše. Ale přece jen je program Božího království prakticky žitelný a smysl dávající, život naplňující v každé situaci a v každé variantě, která s budoucností přijde, ať už v té či oné podobě.

 

Ať už ten bohatec byl odveden kamkoli, třeba i do Božího království. Není zde řečeno, že byl zatracen v pekle. Jen ho prostě potkala budoucnost, se kterou nepočítal, se kterou ale měl počítat. Ať už šel do nebe k Bohu, ukázalo se, že přišel nepřipravený a s prázdnýma rukama (což se v té či oné míře stane každému z nás), odešel ze života s prázdnýma rukama, přesto, že se celý život dřel, připravoval a plánoval, a nemusel odejít s prázdnýma rukama a prázdným životem. A možná, že se nakonec v tom nebi s Bohem tomu vlastnímu pozemskému životu zasměje. Jaký že to vlastně vedl život, udřený, proplánovaný, s naivní důvěrou ve zdánlivě důvěrně známý a předvídatelný svět. Stejně k Bohu člověk odchází prázdný a vydaný do jeho rukou, rukou milosti a slitování, prázdný, co se týče toho pozemského doufání v pozemské věci.

 

I když vlastně ne prázdný! Nemusí být prázdný! Člověk vůbec nemusí odcházet z tohoto světa prázdný. Může odcházet s životem programově naplněným praxí Božího království, ať to někdo dělá přes Diakonii, kulturu, obyčejnou sousedskou přátelskost, přes kostel, sport, nezištnou pomoc, dobrou náladu atd. Neodchází se zásluhami, to snad ne! Odchází naplněný, kdy život měl smysl, ať byl krátký nebo dlouhý, materiálně bohatý nebo naopak skromný, hlavně že byl naplněný programem Božího království, která má nespočet mnoho variant, jak jej praktikovat, jak žít, hledat Boží království už teď, dnes, ne až bude našetřeno, postaveno, uskladněno, … Ostatně, jsem přesvědčen, Ježíš je v tom dobrým učitelem.

Amen

 

Kázání bylo předneseno v Miroslavi 31. července 2016

Bylo inspirováno taktéž výkladem Jiřího Mrázka

Viz Jiří mrázek, Lukášovská podobenství, Jihlava: Mlýn, 2007. s. 26-35. ISBN 80-86498-22-0

24. července 2016

devátá neděle po svaté Trojici

Zdravím vás všechny zde shromážděné a připojuji ohlášky.

Čtené bohoslužby jsou dnes v 10.00 hod. také v Bohuticích

Bratr farář má dovolenou.

V pátek navštívil bratr kurátor se sestrami Rut Veseckou a Liou Ryšavou manžele Zahrádkovy v Hraběticích. Oba celý sbor velmi srdečně pozdravují, vzpomínají a budou opravdu rádi, když je někdo ze sboru navštíví. Sestra Zuzana Zahrádková se už žel sama nikam nedostane.

Zaměstnanci firmy Dominantplast na faře stále pracují, proto doufáme, že se jim podaří posunutý termín dokončení – 31. 7. – podaří dodržet. Připomínáme proto, že v prvním týdnu srpna plánujeme úklid a prosíme o spolupráci.

V týdnu náš kostel navštívila sestra dr. Marta Procházková, spoluautorka vystavených obrazů tolerančních modliteben. Je velmi ráda, že máme výstavu v našem kostele a všechny srdečně pozdravuje. Zapůjčila nám také pamětní knihu výstavy, která je k nahlédnutí pod kruchtou a potěší ji, když se tam také podepíšeme, popřípadě něco připíšeme. Děkuji vám jejím jménem.

Ve středu od 9 hod se sejde v Kruhu RC Medvídek . Sestry seniorky jedou ve středu 27. 7. na výlet do Moravského Krumlovu na výstavu o naší železniční trati a zvou i další zájemce. Odjezd linkového autobusu je v 13. 27, návrat kolem 16.00.

Vyřizuji pozdrav od sestry Jany Kalusové, moc vzpomíná na miroslavský sbor a těší ji,že opravujeme faru. Sestra Lia Ryšavá s ní hovořila telefonem.

Příští neděli se sejdeme, dá-li Pán, opět na bohoslužbách v 8.30

17. července 2016

osmá neděle po svaté Trojici

-přivítání

-dnes jsou v našem sboru bohoslužby pouze v Miroslavi, nešpor ani Kruh se nekonají

-včera vpodvečer se v našem kostele uskutečnil koncert barokní hudby, pořadatelem bylo Město Miroslav; v podání Jana Škrdlíka a jeho hosta jsme vyslechli skladby barokních skladatelů

-dokončovací práce na prostranství před kostelem stále pokračují, děkujeme

 

-ve středu v 13.30 zveme sestry seniorky k setkání v Kruhu

-v pátek 5. srpna jede bratr farář do Domova seniorů v Božicích na biblickou hodinu, kdo by měl zájem o společnou cestu, přihlaste se již nyní

-sbírka dnešní neděle je určena na potřeby sboru, děkujeme vám, že na ni pamatujete

-za týden se sejdeme, dá-li Pán, opět v 8.30 na bohoslužbách v našem kostele

10. července 2016

sedmá neděle po svaté Trojici

Zdravím vás zde shromážděné a připojuji ohlášky.

Čtené bohoslužby se konají v 10.00 hodin v Bohuticích

Bratr farář je od pátku do neděle na konferenci v Bavorsku v městečku Heilsbronn, kam byl vyslán synodní radou.

Ve čtvrtek jsme se při pohřebním shromáždění v bohutické modlitebně rozloučili s panem učitelem Přemyslem Bartošem

Ve středu od 9 hodin se sejde v Kruhu Rodinné centrum Medvídek.

V sobotu v 19.00 hodin jsme zváni do našeho kostela na koncert barokní hudby, pořadatelem je Město Miroslav, koncert je součástí Jarmarku u Floriána.

Srdečně vás na koncert zveme, program připravil pan Jan Škrdlík.

Prosím přítomné presbytery aby se po bohoslužbách sešli ke krátké poradě.

Po bohoslužbách jsme zváni do Kruhu k posezení a rozhovorům při kávě.

Přejeme vám krásné letní dny.

Sbírka dnešní neděle je určena na potřeby sboru.

Příští neděli se sejdeme, dá-li Pán, opět na bohoslužbách v 8.30 v našem kostele.

3. července 2016

šestá neděle po svaté Trojici

-přivítání a připomenutí památky Mistra Jana Husa – 601. výročí upálení

-čtené bohoslužby budou také v 14.00 v Troskotovicích, bratr farář David Sedláček má dovolenou

-po dobu prázdnin nebude nešpor ani Kruh

 

-minulou neděli jsme při celocírkevní sbírce přispěli do Fondu solidarity sborů částkou 2 524 Kč, děkujeme vám za vaši obětavost.

-v úterý a včera se opět před kostelem pracovalo na úpravě prostranství, děkujeme všem za ochotnou pomoc

-dostali jsme smutnou zprávu z Bohutic: ve věku 88 let zemřel pan učitel Přemysl Bartoš, starší miroslavské generaci dobře známý nejen jako učitel ve zdejší škole, ale zejména jako zakladatel české házené v Miroslavi, sportu, kterému se od té doby u nás věnovalo a věnuje mnoho sportovců od nejmladších po dospělé; česká házená je v našem městě nejen populární, ale je také velmi úspěšná a je nejúspěšnějším sportovním odvětvím v našem městě a má vynikající výsledky v celorepublikových soutěžích. Pohřební rozloučení s panem učitelem Bartošem se koná v bohutické modlitebně ve čtvrtek 7. července v 13.00 hodin. Pokud nás do Bohutic pojede víc, bude možné při pohřbu také společně zpívat. Domluvíme se po bohoslužbách, hlaste se u bratra kurátora.

-znovu připomínáme, že stavební činnost na faře má být ukončena k 31. 7. 2016 a v prvním srpnovém týdnu budeme faru uklízet. Prosíme už nyní, abyste si, kdo můžete, na tu dobu rezervovali čas i sílu a děkujeme za pochopení. Finanční dary na rekonstrukci přijímá bratr pokladník Vlastimil Fér a příslib půjček sestra Rut Vesecká. Děkujeme za vaši obětavost.

-Protože jsou prázdniny, nekonají se v týdnu žádná setkání, připomínám však, že jsou dva sváteční dny – 5. července si připomínáme památku věrozvěstů Cyrila a Metoděje a 6. července 601. výročí upálení Mistra Jana Husa, za tyto svědky víry a statečné vyznavače děkujme na modlitbách. Spolu s celou společností si také připomínáme jejich význam kulturní.

-Za týden 10. července se sejdeme, dá-li Pán, opět v 8.30 na bohoslužbách zde v kostele.

Jedeme do Nosislavi

V neděli 26. června odpoledne se v Nosislavi koná slavnost otevření Chráněného bydlení. Z Miroslavi z autobusového nádraží odjíždí autobus v 13.45 hodin. Návrat do 19.00 hodin, jízděné pro dospělého 100 Kč, děti zdarma. V autobuse jsou ještě volná místa, zveme vás, stačí přijít na zastávku. Za Diakonii ČCE promluví bratr farář Ondřej Titěra, druhý náměstek synodního seniora.

26. června 2016

pátá neděle po svaté Trojici

-přivítání

-bohoslužby se konají v 10. 00 v Bohuticích

-dnes odpoledne jsme zváni do Nosislavi na slavnost otevření Chráněného bydlení, společně s nosislavským pěveckým sborem zpívají také naši zpěváci, za Diakonii promluví bratr farář Ondřej Titěra, druhý náměstek synodního seniora. Program svátečního odpoledne je na nástěnce před kostelem.

Autobus do Nosislavi odjíždí z našeho autobusového nádraží v 13.45, návrat do 19.00hodin. Jízdné pro dospělého je 100 Kč. V autobusu jsou ještě volná místa, a tak pokud byste měli zájem jet do Nosislavi, přijďte rovnou k autobusu, odjezd ve tři čtvrti na dvě.

-v úterý se konala mimořádná porada staršovstva, jednali jsme o stavebních a finančních záležitostech. Přestavba fary se chýlí ke konci a je před námi ještě řada položek k uhrazení. Všem dárcům děkujeme za finanční dary jak do pokladničky, tak jiným způsobem. Staršovstvo prosí členy sboru, kteří mohou sboru nabídnout půjčku, aby tak laskavě učinili a oznámili svůj záměr naší ekonomce, sestře Rut Vesecké. Již nyní vám děkujeme. Termín dokončení rekonstrukce s posunul o měsíc, a to na 31. 7. 2016. Úkliád fary a dvorky se uskuteční v prvním týdnu srpna a bude včas ohlášen. Dalším bodem jednání staršovstva byla rezignace sestry pokladní Jany Ryšavé. Poděkování za nás všechny předá bratr farář. Pokladníkem sboru na dobu do konce roku 2016 byl zvolen bratr Vlastimil Fér, děkujeme, že tento úkol přijal. Od 1. července se na něj s důvěrou obracejte.

-včera se opět před kostelem pracovalo, děkujeme všem, kteří se do úpravy prostranství zapojili, bratru Jaromíru Šimšovi děkujeme za přípravu a organizaci celé akce

Týden ve sboru

úterý                         9.00               setkání maminek s farářem u Sedláčků

středa                       9.00               RC Medvídek

večer se uskuteční přípravná schůzka

na Blažkov, čas a místo budou upřesněny

-Tento týden začínají školní prázdniny, dětem, jejich rodinám i vám všem přejeme krásný a požehnaný čas léta. Bratr farář s rodinou odjíždí na dovolenou, nejen jemu, ale  i všem dalším, kteří se chystají během léta na cesty přejeme šťastnou cestu a i všem, kteří zůstanou doma radostné chvíle odpočinku.

-Mládež již tradičně odjíždí na lesní brigádu na Kunvald, přejeme vám krásné společenství při práci, sportu, při rozhovorech i sladkém lenošení a šťastný návrat domů.

-Děti mají poslední NŠ před prázdninami, tradičně se zmrzlinou a my všichni jsme zváni k osvěžení a posezení po bohoslužbách do Kruhu.

-Za týden se sejdeme, dá-li Pán, k bohoslužbám zde v kostele v 8. 30 hodin.

19. června 2016

čtvrtá neděle po svaté Trojici

Zdravím vás všechny shromážděné zde v kostele a připojuji ohlášky.

Bohoslužby se konají v 10. °°v Litobratřicích a v Moravském Krumlově ve 14.°°

V 18.00 jsme zváni na nešpor a do Kruhu na Hudbu našich domovů, prosíme ty, kteří se připravují na vystoupení, aby se po bohoslužbách přihlásili u Lii Ryšavé

Seniorátní JJ dnes jedná v Boskovicích, náš sbor zastupují sestra Rut Vesecká a bratr Jindřich Mach. Letošní sbírka darů pro JJ činila v našem seniorátě částku  520 976 Kč.  1/3 této sbírky ve výši  173 976 Kč bude rozdělena v seniorátu, 2/3 sbírky darů  ve výši 348 000 bude odeslána do ústředí  JJ a v září bude rozdělena žadatelům.

Příští neděli 26.června bude sbírka solidarity sborů,tj. Na doplnění personálního fondu pro ty sbory,které na PF nemají dost peněz.

Týden ve sboru

úterý 19.00 mimořádná porada staršovstva, bude se jednat

o stavebních záležitostech

středa 9.00 RC Medvídek

13,30 sestry seniorky v Kruhu

20.00 kroužek učitelek NŠ

pátek 18.30 zkouška pěveckého sboru

sobota od 8 hodin se bude opět pracovat na úpravě prostranství před kostelem. Kdo se můžete účastnit brigády, ohlaste se u bratra Mirka Šimši.Opět bude připraven společný oběd.

V neděli 26. června se sejdeme, dá-li Pán, na bohoslužbách v 8.30 v našem kostele. Budou to poslední bohoslužby před prázdninami, společně s dětmi ukončíme letošní školní rok v NŠ.

Příští neděli odpoledne jsme zváni na slavnost otevření Chráněného bydlení do Nosislavi, začátek je v 15.00, naši zpěváci tam zazpívají společně s nosislavským pěveckým sborem. Pokud se dnes přihlásí ještě další zájemci, pojedeme společně autobusem. Odjezd autobusu bude ve 13,15 z aut.nádraží.Pravděpodobná cena na osobu je 100 kč.

V pondělí 20. června v 10.00 jsme zváni do Červeného kostela v Brně na bohoslužbu k ukončení školního roku na evangelické akademii, absolventi budou vysláni do praxe jako diplomovaní sociální pracovníci. Hudebně bohoslužbu obohatí studenti Konzervatoře Evangelické akademie v Olomouci.

5. června 2016

Milí bratři a sestry,

je druhá neděle po svaté Trojici, v našem sboru neděle konfirmační a také já vás,domácí i hosty vítám při těchto bohoslužbách.

Dnes ve 14 hod budou bohoslužby v 14.00 jsou v Troskotovicích, nešpor a Kruh dnes nebudou.

Odpoledne v 16.00 jsme zváni do katolického kostela na koncert Komorního pěveckého sboru Lila, který uvede duchovní písně a gospely.

Celocírkevní sbírka darů JJ vynesla v našem sboru 22 520 Kč, děkujeme vám za velkou obětavost.

V týdnu se budou konat tato setkání:

úterý 19.00 pravidelná porada staršovstva

středa 9.00 RC Medvídek

13.30 seniorky

15.45 a 16.45 biblické hodiny dětí

20.00 kroužek učitelek NŠ

čtvrtek 16.00 chystání kostela na Noc kostelů, kdo by rád pomohl, přihlaste se u sestry Lii Ryšavé, kdo může pomáhat jako pořadatel, přihlaste se u sestry Adély Bednaříkové a kdo je ochoten přinést něco na občerstvení, prosím zapište se u sestry Jarmily Šimšové, děkujeme.

pátek 10.00 biblická hodina v Božicích (zájemci o účast, hlaste se prosím u bratra faráře)

16.00 Noc kostelů – program pro děti v zahradě

další části programu jsou uvedeny na pozvánkách u vchodu, srdečně vás všechny zveme, připomínám, že letos budou k prohlídce otevřeny od 18-ti hodin také modlitebny v Moravském Krumlově a v Bohuticích

V sobotu dopoledne bude zahájena oprava plochy před kostelem, kdo by se brigády mohl zúčastnit, přihlaste se u Mirka Šimši, bratr Mirek ještě doplní toto sdělení.

19. 00 mládež

Za tři týdny, v neděli 26. června. 2016 v 15.00, se v Nosislavi koná slavnostní otevření Chráněného bydlení, zpívat budou spojené pěvecké sbory Nosislav-Miroslav. Zájemci o společnou cestu do Nosislavi, zapište se prosím do archu v nástěnce před kostelem. Pokud bude dostatečný počet, objednáme autobus.

Po celý červen je možné vkládat do označené krabičky návrhy na účel letošního Dárkování, tj. koho kromě Adopce na dálku podpoříme.

Dnešní sbírka při vycházení je určena na potřeby sboru, dary na opravu fary stále vděčně přijímáme do kostelíčka, sestře pokladní nebo na sborový účet, přehled darů i vynaložených nákladů najdete na nástěnce. Děkujeme vám za vaši obětavost.

Po bohoslužbách jsme zváni k posezení a občerstvení do Kruhu, rodiny konfirmandek v Kruhu setrvají déle, přes oběd i odpoledne a za tuto možnost sboru děkují.

Noc kostelů

Srdečně Vás zveme na Noc kostelů, která se uskuteční v pátek 10. 6. 2016. Navštivte také evangelický kostel v Miroslavi, můžete se těšit na program pro děti, zpěv, hudbu varhan i fléten, výstavu o Jeronýmu Pražském, drobné občerstvení, dobrou kávu… Program pro děti v zahradě začíná v 16 hodin, oficiální zahájení bude v 19 hodin. Podrobnější program naleznete zde: program

Těšíme se na Vás!

29. května 2016

První neděle po Trojici

-přivítání

-dnes jsou bohoslužby jen v Miroslavi, není nešpor ani Kruh

-v Brně v Blahoslavově domě se koná Seniorátní neděle se zajímavým programem, hosty na kazatelně jsou Marta a David Sedláčkovi, celodenní program je připraven pro děti i dospělé. Z našeho sboru se účastní několik rodin i učitelky NŠ, proto dnes není NŠ

-v týdnu náhle zemřela sestra Novosadová z Troskotovic, pravidelná účastnice bohoslužeb v kazatelské stanici; rozloučení v Hostěradicích je civilní

-v sobotu uzavřeli manželství Martina, roz. Černá a Zdeněk Fajmon z Miroslavi z Václavova. Svatební shromáždění se konalo v zámeckém parku v Miroslavských Kninicích, novomanželům požehnal bratr farář David Sedláček; Martině, Zdeňkovi i Tadeáškovi přejeme do společného života Boží vedení a vše dobré a budeme rádi, když se celá rodina i nadále bude v našem sboru cítit dobře a bude zde nacházet přátele i zázemí

-dnes je poslední možnost přispět do sbírky na Hlavní dar lásky Jeronymovy jednoty; sbírka při vycházení je určena na potřeby sboru a stále je možné věnovat svůj dar na opravu fary, děkujeme vám za vaši obětavost

Týden ve sboru

úterý 9.00 setkání faráře s maminkami u Bednaříků

19. 00 přípravná schůzka k Noci kostelů v Kruhu, zveme všechny, kteří

rádi pomohou s přípravou i při Noci kostelů 10. června

středa 9.00 RC Medvídek

15.45 16.45 biblické hodiny dětí

čtvrtek 17.00 konfirmační cvičení

pátek 15.00 zveme děti ke hrám a tvoření do zahrady u Skláren

18.30 zkouška pěveckého sboru

sobota 19.00 mládež

Po noci kostelů, která bude 11. června, vypukne oprava zpevněné plochy před kostelem, která bude vydlážděna. Brigádníci budou vítáni. Upřesnění se dozvíme příští neděli.

Za týden, v neděli 5. června, jsme spolu s celým sborem zváni ke svátečním bohoslužbám s konfirmací a Večeří Páně, začátek je obvyklý v 8.30 hodin.

22. května 2016 – Trojiční neděle – kázání Davida Sedláčka

Základ kázání Římanům 5, 1-5

Když jsme tedy ospravedlněni z víry, máme pokoj s Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista, 2 neboť skrze něho jsme vírou získali přístup k této milosti. V ní stojíme a chlubíme se nadějí, že dosáhneme slávy Boží. 3 A nejen to: chlubíme se i utrpením, vždyť víme, že z utrpení roste vytrvalost, 4z vytrvalosti osvědčenost a z osvědčenosti naděje. 5 A naděje neklame, neboť Boží láska je vylita do našich srdcí skrze Ducha svatého, který nám byl dán.

Kázání

Na počátku pochybovačné otázky moderního čtenáře…

„Ospravedlněni tedy jsouce z víry, máme pokoj s Bohem skrze Pána našeho Ježíše Krista…“

Jak moc je to ještě převratnou zprávou, ze které bychom měli být uneseni, jako třeba ještě apoštol Pavel. Nebo o patnáct set let později třeba Mistr Jan Hus, který s vědomím, že skrze Krista má pokoj s Bohem riskoval nepokoj s mnohými lidmi a nakonec i nepokojnou smrt.

„Ospravedlněni jsouce z víry, máme pokoj s Bohem skrze Pána našeho Ježíše Krista…“

Jak moc je to osvobozujícím slovem i pro nás, jako to bylo osvobozujícím slovem třeba pro doktora Martina Luthera, který z myšlenky ospravedlnění před Bohem pouhou vírou v Krista udělal ústřední myšlenku celé reformace. Byl to pro něj tak zásadní článek víry, že prohlásil tento článek za „articulus stantis et cadentis ecclesiae“, tedy za „článek, s nímž stojí nebo padá celá církev“.

„Ospravedlněni tedy jsouce z víry, máme pokoj s Bohem skrze Pána našeho Ježíše Krista…“

Zní to hezky a nadějně, ale zároveň také dosti abstraktně. Rozumí tomu dnes vůbec někdo…? Každý po svém, individuálně. Dnes ospravedlnění člověka před Bohem není ústřední problém, jak tomu bylo v době Pavlově, Husově či Lutherově. Dnes je problém spravedlnost ve světě, anebo vůbec zda Bůh je.

 

Exkurz: současnost…

Co tíží dnešního člověka je spravedlnost a pokoj (respektive nespravedlnost a nepokoj na zemi víc než na nebi). Jsou situace, kdy se cítíme provinile za slova, která jsme druhým řekli v hněvu. Cítíme se provinile za skutky, kterých jsme se dopustili vůči druhým ve vzteku nebo ze zbabělosti. Touha po ospravedlnění může být spojena také s pocitem vlastní nedostatečnosti, nebo že mému hlasu není dopřáno sluchu. Toužíme pak, aby nás druzí vzali vážně. Aby nám bylo dopřáno napravit, co jsme pokazili, anebo aby se nám od druhých dostalo spravedlnosti.

Exkurz: apoštol Pavel… jak to asi myslel…

Spravedlnost vede k pokoji. „Ospravedlněni jsouce tedy z víry máme pokoj s Bohem skrze Ježíše Krista našeho Pána“. Apoštol to poznal. Bůh sám nastolil spravedlnost;…člověka ve svých očích ospravedlnil. Nastolil pokoj, mír, mezi sebou a člověkem. A tento nový restart vztahu nabízí darem člověku. Stačí vlastně jedno jediné: přijmout tento dar! A přijmout ho speciální cestou. Přijmout pozvání a přidat se na stranu Ježíše z Nazareta. Přijmout jeho pohled na svět, na člověka a na Boha. Následovat jeho příklad.

Pro Pavla a pro všechny, kteří se tehdy stávali „Kristovci“, to bylo evangelium tak radikální a revoluční, tak nové a neslýchané, tak silné, že se to rovnalo výbuchu supernovy, který rozmetal všechny dosavadní představy o Bohu. Nejenom ty pohanské, ale i ty židovské, mojžíšovské, zákonické, nedotknutelné, nezpochybnitelné.

Slova o pokoji dnes…housky na krámě?

Možná, že slova o pokoji s Bohem jsou pro nás už samozřejmá, a tak když je slyšíme, vypneme. Tak dlouho je posluchači pod kazatelnou konzumovali, až se ta slova stala samozřejmými rohlíky. Alespoň mně se to tak na první poslech stává, vypínám, když to slyším. Často stojím před otázkou, jak sám pro sebe si je konkretizovat. Často jsou mi frázemi, tedy tím: co se přece má z kazatelny říkat (a tak to říkáme), a co se přece má pod kazatelnou slyšet (a tak se pokoušíme více či méně to slyšet).

Toužíme po pokoji ve světě a dostává se nám slova o pokoji s Bohem. Jednoho se nám nedostává a silně to postrádáme, druhého se dostává takovým způsobem, že se to nejednomu z nás může jevit jako laciný výprodej zboží.

Ježíšova modlitba: jako v nebi, tak i na zemi…

Jenomže i tady přece platí Ježíšova slova jeho modlitby: jako v nebi, tak i na zemi. Chrámová opona byla o Velikonocích roztržena vpůli. Co bylo Boží, se stává lidským a to co je lidské se stává součástí Božího. Kristus to pak stvrdil svým nanebevstoupením. To je smysl jeho nanebevstoupení. Jako v nebi, tak i na zemi. Tyto dva světy byly spojeny, chrámová opona je vejpůl.

Jednosměrka, nebo dvojsměrka…?

A tak apoštol nemluví jen o jednosměrce směrem ze země pryč k Bohu do nebe, když říká, že skrze víru v Krista, jsme získali přístup k milosti být s Bohem; být Božími dětmi. Apoštol jezdí obousměrkou, když také zároveň dodává jedním dechem: A naděje neklame, neboť Boží láska je vylita do našich srdcí skrze Ducha, který nám byl dán.

Každý to chápe po svém, my to chápeme zase jinak…

Každá generace to evangelium, které se zde Pavel snaží pro své současníky přetlumočit, může chápat po svém, podle momentálního stavu světa či stavu mysli.

  1. a) Jsou lidé (křesťané, křesťanky), kteří svůj zrak upírají k věcem tohoto světa a momentálně se trápí pokojem, respektive nepokojem tohoto času. A ti pak mohou slyšet povzbuzení. Snažíte se o pokoj v tomto světě? To je dobře. Svou sílu, energii, čas věnujete tomuto zápasu či poslání, pokud to tak cítíte. Pokud jde o pokoj s Bohem, s tím se netrapte. Tady zápasit nemusíte. To už je pro vás vybojováno Ježíšem z Nazareta. Jen si dávejte pozor, na jaké straně ještě bojujete, ve jménu koho bojujete. Pak mějte stále na paměti jeho příklad, jeho vzor (samozřejmě Ježíše).
  2. b) Jsou pak lidé (křesťané, křesťanky), kteří více svůj zrak obracejí k věcem nebeským, … třeba že právě uvěřili nebo třeba, že po dlouhých trápeních našli pro sebe pokoj u Boha, třeba že jim bylo odpuštěno. Jsou lidé, kteří našli Boha a prožívají svoje znovuzrození. I ti pak mohou slyšet povzbuzení. Jste na dobré adrese a jste vítání. Nemusíte se vykoupit obětováním svého života. Výkupné bylo za vás zaplaceno. Našli jste pokoj s Bohem skrze Ježíše Krista, o to více můžete v pokoji obrátit svůj zrak k nepokoji tohoto světa. Ve jménu toho, koho jste přijali, a který vás přijal za své.

Jako v nebi, tak i na zemi…

Jako v nebi, tak i na zemi… tak zní slova Ježíšovy modlitby. Člověk je s Bohem v nebi i na zemi. A Bůh je s člověkem na zemi i v nebi. To je srdce křesťanského vyznání. Poznali jsme, že Bůh je dynamičtější než jsme si sami mohli představit. Není osamělým hráčem kdesi na onom světě. Jedná, překračuje hranice. Je nad světem a časem,… zároveň svět a čas objímá,… a konečně ve světě i v čase je přítomný. Možná právě slova dynamika, společenství, dění:…možná, že tato slova vyjadřují obrazně to, co ukázal Ježíš…, že Bůh není nehybný a netečný „monolit“ někde ve věčném nekonečnu,… slepá „spravedlnost“, která nemá srdce a cit…, že není „zákon“, který by jednal chladnokrevně (hlava nehlava)…, ale že je !!!„společenstvím“!!!, které se sice nerozpadá ve tři, ale ve třech překračuje hranice představitelného, že může být přítomným každému z nás různě a přesto stále jako jeden Bůh. Společenství, které se nabízí jedinečně jednotlivci i společenství více lidí. Amen.